Thursday 6 June 2024

SS Dato' Dr Asri-Apa Yg Sebenarnya Yg Kita Cari Dlm Kehidupan Ini_Ibrah ...


Aku beri harta itu kerana sebagai semangat menyokong  Islam. Kamu tak puas hati pada daki dunia.  Aku berikan kepada mereka supaya hati mereka lunak kepada Islam...Aku tak beri kepada kamu kerana aku serahklan Islam kepada kamu...
Yaa  maghsaral Ansar (Wahai sekelian orang Ansar) kamu tak puas hati kepada ku disebabkan daki dunia.  Aku beri pada mereka, kepada satu kaum supaya mereka itu lunak hati mereka.  Wahai org ansar.. kamu tak redho kah orang pulang membawa harta dan kamu pulang membawa aku?   Tak kah kamu redho...kamu membawa Rasulullah ke tempat tinggal kamu...Orang Ansar menangis.... Demi nyawa Muhammad di tanganNya ...apa yang kamu bawa balik lebih baik dpd apa yg mereka bawa balik...Aku beri diriku kepadamu..kalau tidak kerana hijrah. aku salah seorang dpd Ansar ,.aku akan berjalan di lorong Ansar... Rasulullah lantas berdoa...Allah Rahmatilah org Ansar,anak orang Ansar, cucu org Ansar... Selepas itu org Ansar menangis ..kerana dlm kesibukan harta...mereka terklilaf kerana dunia itu mengelirukan mata mereka..


No comments:

Post a Comment